Nettvett og bruk av sosiale medier

sosiale medier

Ellingsrudåsen skole og FAU på skolen samarbeider om å sikre elever på skolen en trygg skolehverdag. Hva en trygg skolehverdag innebærer og hvordan den oppleves kan være veldig individuelt.

I disse digitale tider, finnes det en jungel av digitale apper. Kjenner vi foresatte godt nok til hva våre barn bruker mobilene og nettbrettene til? Hvilke apper som brukes, og hva de brukes til?

Vi ønsker å belyse bruk av digitale media. Dette inkluderer PC, Nettbrett og mobiltelefon.

I dagens samfunn har våre små tilgang til et nesten ubegrenset antall apper og digitale plattformer, som benyttes flere ganger daglig. Mye av bruken kan være positiv for utvikling, lærdom, og ikke minst sosialt samvær med venner og kjente, gjennom chat, facetime med mer. I tillegg har de tilgang til all verdens kunnskap og informasjon på internett. Man har muligheten til å være tilgjengelig overalt, en tilgjengelighet som innebærer at barn kan nås når som helst og hvor som helst.

Den digitale utviklingen går raskere og raskere. Det er ikke lenge siden skoleoppgaver ble gjort med blyant på papir. I dag er den lille, tynne iPaden et uunnværlig skoleverktøy. Det er ikke lenger tavle med kritt, men smartboard og digital læringsplattformer.

Alle mulighetene, alle spill, all underholdning pakket inn i et lite vidunderlig medium.

Med all tilgang barna har er det desto viktigere at vi som foresatte må være klar over ulempene også.

Hvor farlig kan det egentlig være at mitt barn koser seg med telefonen eller iPaden. Vi har jo kontroll, eller?

Hvis man har fulgt med i nyhetsbildet er overskriftene fulle av artikler rundt bruken og farene knyttet til sosiale medier. Man kan bli skremt, men man kan også velge å få mer kontroll.

Det viktige er at du som foresatt også bruker litt tid til å lese deg opp, og setter deg inn i de samme mediene, appene og spillene som barna bruker. Prøv å laste det ned på din egen iPad eller telefon for å teste det. Gjør deg selv bevisst på hvilke muligheter som finnes der ute.

Det kreves en viss kunnskap og bevissthet for fornuftig bruk av alle tilgjengelige apper. I vinden er Snapchat, Facebook, Instagram, WhatsApp osv. Alle disse er sosiale medier. Men vet alle hva det innebærer å få seg en bruker på et sosialt medium?

Sosiale medier har 13-års aldersgrense for bruk. Foresatte må prate med sine barn om håndtering av dette. Skolen og FAU oppfordrer alle foresatte til å følge aldersrestriksjonene.

Det er svært viktig at barn vet hvor man skal sette grense, og føler seg komfortable med å kontakte en voksen om de opplever noe som føles ugreit.

Det er viktig du som voksen også er komfortabel og vel vitende om hva dine barn bruker sin tid på, og eventuelt hvilke andre som kan kontakte dine barn om du først har tillat bruk av et sosialt medium eller et spill med chatfunksjon.

Barna vet forskjellen på hjem og skole, det er derfor viktig at det ikke bare er på skolen at det blir pratet om nettvett. Foresatte har ansvar for nettvettoppdragelsen. Snakk med ungene om konsekvenser. For ekspempel konsekvenser for jobbmuligheter og karriere senere om man legger ut bilder eller skriver upassende på nett. Det er viktig å få barn til å innse at foresatte har mulighet til å se hva som blir skrevet og sagt. Det gjelder både Viber, Whats App, Facebook, Instagram, Twitter, Skype, Youtube, Ask FM, Jodel, TicToc, Messenger med flere.

Skolen og FAU har i nyere tid opplevd digital mobbing. I stor grad har dette dreid seg om deling av bilder av barn som ikke ønsker at disse deles med andre. I tillegg skrives det stygge ting om barn på sosiale medier og i spill. Vi opplever også at det har dukket opp nye måter for ekskludering, som en mobbeform. Enkelte spill er basert på at det skal spilles med venner. For å kunne spille må man motta en invitasjon. Det har vært tilfeller hvor barn har blitt holdt utenfor, bevisst, med nettopp den hensikt å holdes utenfor. Dette setter sine spor i våre barns sinn. Det er derfor viktig med en bevisstgjøring. Det er foresatte som må lære barna hva som er greit og hva som ikke er greit.

FAU anbefaler derfor følgende:

• Bli kjent med barnas bruk av internett
  • Last ned og test de samme appene som barna bruker
  • Respekter aldersbegrensningene satt for de ulike appene. Ikke gi barna tilgang til noe de ikke er gamle nok til å bruke
  • Snakk med barna om hvordan man håndterer at fremmede tar kontakt på sosiale medier og i chat
  • Gjør deg opp en mening om hva du mener er best for ditt barns bruk av internett
  • Ta et standpunkt! Selv om alle har appen, så må ikke ditt barn nødvendigvis ha den samme appen
  • Hold FAUs skolearrangementer mobilfrie
  • Mobil i bursdager anbefales ikke (be barna legge dem bort eller samle dem i en kurv)
  • Vis og lær bort til barn hva som kan skrives og avbildes
  • Vis og lær barn hvordan man svarer for å dempe konflikter, ikke fyre dem opp
  • Forklar til barn at det som deles på nettet er ikke privat
  • Være god rollemodell for barna på nett. Være åpen og inkluderendeTil slutt vil vi oppfordre til dialog med skole og FAU om det er noe som oppleves som ugreit. Ta gjerne kontakt med skolen, FAU-kontakten, eller leder for FAU om det er noe du lurer på i forhold til Nettvett.

Informasjonsskriv