Per Kleiva

Per kleivsa sin kunst på skolen

Hvem var Per Kleiva?

Per Kleiva var en norsk billedkunstner som arbeidet med maleri og grafikk. Flere av hans arbeid står som ikoner i norsk kunsthistorie. Som grafikker arbeidet Per Kleiva med serigrafi (trykkemetode). Hen henter mye inspirasjon fra popkunsten, og menneskeskikkelser, natur og objekter var gjennomgåedne motiver i hans kunstnerskap.

Visste du at?

Det var Per Kleiva sammen med assistenten Terje Roaldkvam som i 1976 og 1977 malte de gigantiske veggene i rampen du går i hver dag som elev her på Ellingsrudåsen skole.

37 kvadrameter store malerier strekker seg fra første etasje til tredje etasje. De er malt fargerike og fremstiller livet i havet, på land og tretoppene.

Til glede i hverdagen

Kunstverkene på skolen er til for elever, lærere, foresatte og andre og skal være til glede for dem i deres hverdag.