Hodelus

HODELUS INFORMASJON

Barn i skoler og barnehager får av og til hodelus. Det er viktig å huske at hodelus ikke skyldes dårlig hygiene, men smitter ved direkte kontakt mellom mennesker. Hodeplagg, skjerf og kammer kan også være smitteveier. Her er informasjon om hva man skal gjøre med hodelus.

ANBEFALINGER FRA FOLKEHELSEINSTITUTTET:

Lus er 2-3 mm store grå, brune svarte eller røde insekter. De lever av å suge blod fra hodebunnen. Eggene festets ved hårroten og Klekkes en uke etter at de er lagt. De er 0,3-0,8mm og likner på flass, men kjennetegnes best ved at de limer seg fast til håret. Når håret vokser følger eggene med. Finner en luseegg ute på hårstrået, er det rester av døde egg. Håret vokser ca 1cm pr måned, og på den måten kan en finne ut når egget ble lagt (eggrester 2cm fra hodebunnen indikerer at egget ble lagt for

ca 2måneder siden.) Kløen i hodebunnen er en allergisk reaksjon og kommer først uker til måneder etter luseangrepet.

HVORDAN OPPDAGES LUS?

Alle i familien må undersøkes, også de som ikke klør. Kamming av vått hår har vist seg å være den mest effektive måten til å påvise hodelus. Det er viktig å bruke finkam (kam med tette tinner), godt lys evt. Forstørrelsesglass og håndkle over skuldrene. Se etter lus og egg både på kammen og på håndkledet. Gre langsomt og gransk hårstråene nær hodebunnen spesielt nøye. Det er lettest å oppdage lus bak ørene, opp mot issen og i nakken.

Kamming kan også brukes til å bekjempe lusa. Da må kammingen utføres systematisk og grundig og èn gang om dagen, i vått hår, i minst 8 dager. Deretter èn gang i uka i 3 uker. Håret vaskes først med en vanlig sjampo, og kammes deretter grundig.

FOREBYGGING

Lusemidler skal ikke brukes som forebyggende behandling, det øker bare lusas mulighet til
å bli motstandsdyktig.Det beste forebyggende tiltaket er at foreldrene undersøker sine barn for hodelus

med jevne mellomrom slik at lusa kan oppdages før den får spredt seg til andre. NB! DET ER DE SOM GÅR UOPPDAGET MED LUS SOM ER SMITTEBÆRERE!

BEHANDLING

Bare personer med påvist lus skal behandles.

Malaton liniment og Prioderm liniment (kjøpes reseptfritt på apotek) er fortsatt de mest

effektive midlene. Det gjøres 10 behandlinger med 8-14 dagers mellomrom. Følg

bruksanvisningen nøye. Kam håret en time etter behandling. Det er viktig å følge godt med og

kontrollere håret i tre uker etter siste behandling. Hvis lusene er resistente, vil de vanligvis bli

lammet for en stund for å så våkne til igjen. Disse lusene kan kammes ut av håret før de våkner.

For å minske risikoen for ny smitte, bør de som har påvist lus behandles samtidig. Barnet kan

gå i barnehagen eller på skolen etter første behandling. Gravide og barn under 1år bør

konsultere lege eller helsesøster før eventuell behandling.

De som får påvist lus skal skifte putevar, dynetrekk og laken. Lusene dør hurtig ved

oppvarming ved 60c og ved frysing (-20c). Hårstrikker, luer, kammer og børster

legges i fryseren natten over eller i tørketrommelen. Husk å informere andre som barnet har

vært i kontakt med siste 2-3 måneder, slik at disse også blir undersøkt.

KONTAKT HELSESØSTER VED BEHOV. HELSESØSTER BER OM AT FORELDRENE UNDERSØKER SINE BARN GRUNDIG.

For mer informasjon kan dere også gå inn på folkehelseinstituttets hjemmsider.