17. mai på Ellingsrudåsen skole

17. mai tog Slottet flagg

Påmelding til barnetoget og informasjon om oppmøte og hentested finner dere her.

Påmelding om flaggborg finner dere her (for 7. trinn).

Program for dagen på Ellingsrudåsen skole finner dere her.

Informasjon til foresatte der barna skal gå i barnetog:

Feiring av nasjonaldagen med barna i sentrum er unikt for Norge. Barnetoget i Oslo sentrum er en kjær tradisjon som tiltrekker seg mange tilskuere. Vi ønsker å beholde egenarten med barnetog, derfor tillates det ikke at voksne slutter seg til barnetoget underveis.

Følgende retningslinjer gjelder:

• Kun foresatte som har avtale med skolen om å være ledsager kan delta i barnetoget.
  • Ledsagere innkalles til informasjonsmøte om sitt ansvar og oppgaver.
  • Ledsagere bærer jakkemerke som viser at de er ledsagere.

Elevene oppfordres til å gå med det norske flagget, samiske flagget eller FN-flagget.

Gode sko er viktig. Gnagsår legger en demper på gleden ved å gå i barnetoget.

Oppmøte

Elevene skal møte på skolen kl 08.00. Her vil vi heise flagget og elevrådsleder og nestleder holder tale. Etter talen blir elevene kjørt i busser til barnetoget i byen. Skolen er pålagt å gå samlet inn på oppstillingsplassen. Det er kun de som skal gå i barnetoget som har adgang til oppstillingsplassen.

Henting av barn etter barnetogets avslutning

Vi har oppløsningssted i Rosenkrantz gate. Vi kommer dit ca klokka 11.20. Vær ute i god tid, selv om det må påregnes forsinkelser. Det er ikke tillatt å hente barn ved bussene. Se kart over hentesteder i påmeldingsskjemaet til barnetoget.

Det er svært viktig at dere venter med å hente barn til etter at vi har kommet ut av slusen ved Nobels fredssenter. Gå til skiltet som markerer hentestedet.

Rådhusplassen er sperret med gjerder og vanskelig å krysse

17. maikomiteen anbefaler foresatte som skal hente barn:

• i en av sidegatene til Rådhuset å se på toget fra sørsiden av Karl Johans gate, da er det enkelt å komme seg til hentestedene
  • ved Nobels Fredssenter anbefales å stå i Henrik Ibsens gate, derfra kan en gå på siden av barnetoget, inn Ruseløkkveien forbi Nationalteateret stasjon, ned Haakon VIIs gate og inn mot Nobels Fredssenter

Se mer informasjon om nasjonaldagen på www.oslo.kommune.no/17mai

Karl Johans gate mellom Kirkegata og Kongens gate vil være sperret for publikum mellom kl.10.00 og kl.13.00 (så lenge barnetoget marsjerer). Dette skyldes en byggerigg som tar halve bredden på Karl Johans gate. Det er derfor ikke plass til både barnetoget og publikum på denne strekningen. Det vil være gjerder som hindrer krysning av Kirkegaten fra nederste del av Karl Johans gate. Publikum henvises til Prinsens gate for adkomst Karl Johan fra Kongens gate.